10 maart 2007

Wat verwachten wij van een leerplatform

Onderstaande kritische bijdrage bij de forumdiscussie in de scholengroep over leerplatforms. Officieel geldt de discussie als een raadpleging van de leerkrachten, naar aanleiding van een parallel "uitproberen" van fronter en dokeos. In de praktijk is de discussie wellicht eerder opgezet omdat elders op het forum een discussie was ontstaan over fronter OF dokeos, en die discussie wilde men te allen prijze vermijden.

(na een hele reeks bijdragen over hoe groot de stap wel is, en hoezeer we "er nog moeten aan wennen" enz. enz. deze kritische bijdrage...)

Geplaatst: Do Feb 15, 2007 09:13
Onderwerp: 2015: van leerplatform naar persoonlijke leeromgeving?

Soms doet dit me denken aan de perikelen rond de invoering van... de fax, terwijl toen al e-mail en webs aan de horizon opdaagden.

structurele tekorten
Een groeiende minderheid van edubloggers (webminded onderwijsmensen) denkt nu al aan een structurele herziening van de huidige leerplatforms:
- van een rigide one-to-many relatie (docent-leerlingen) naar een many-to-many
- van een strakke compartimentering in cursussen of klassen naar flexibeler taak- en projectgerichte indelingen
- de gesloten schoolplatformen opengooien naar virtuele, sociale netwerking
- bespreekbaar maken van de (nu soms ondoorzichtige) tools voor controle.

tools2team als alternatief
Jelle D'Hulster (studyplanet.be) heeft dit voor een stuk al innovatief opgevangen in zijn nieuw leeromgevingsconcept Tools2team. Elke docent kan daar (binnen af te spreken grenzen) zelf teams vormen, en leerlingen toestaan subteams te vormen binnen zijn hoofdgroep (many-to-many). Elke (sub-)team-leader kan dan zelf rollen of 'tools' (bv. tekstverwerker, chat, messaging, documentenbox...) toekennen aan team members.

toch ingehaald
Maar ook die innovatie wordt al ingehaald door het nieuwe web, waar de gebruiker (en dus ook de leerling van de toekomst) steeds mondiger en 'genetwerkter' wordt, en vooral zelf zijn omgeving regelt: blogs, wikis, myspace, flickr, youtube, ... (zoek bij google "web 2.0"). Een paar trends beginnen zich af te tekenen.

trend 1: netwerking
De focus van de nieuwe (ook educatieve) webomgevingen verlegt zich naar de sociale netwerking, en van de desktop naar het web (en dus minstens gedeeltelijk extra-scolair).
Een voorbeeld uit 2012: Tim, Vanessa, Bart en Kim, 'laatstejaars' ASO-Engels, besluiten een klasprojectje te maken over het rappers-taaltje. Leerkracht Miek heeft een (gratis) teacher account bij elgg.net, waarbinnen een projectgroepje kan gemaakt worden. Tim wordt team leader, en nodigt Vanessa, Bart en Kim uit in zijn elgg-ruimte. Vanessa betrekt 2 Canadese messenger-rapper-vriendjes bij het project. De 6 bloggen en messagen binnen elgg.net (want hoe registreer je die Canadese vriendjes op het leerplatform?), wisselen weblinks, fotos en videos uit.... Een beperkt eindresultaat (blog) gaat met copy/paste naar het leerplatform.

trend 2: webtop
Over enkele jaren surft de web-ervaren jeugd met een eigen webtop. Dat is een website-achtig scherm, waarin je vrij modules combineert, en die zelf vult met content uit verschillende bronnen: een deel door de school/leerkracht aangeleverd, verder 'sociale' websites (bv. del.icio.us of furl, facebook, maar ook chat/messaging) en eigen webruimtes (stijl myspace, boxnet, met eigen media-albums, documentboxen, takenlijstje, enz.). Aanzetten daartoe vind je nu al bij netvibes.com of pageflakes.com (zie demo onderaan).

trend 3: web-gsm
Een andere, m.i. onderschatte hond-in-het-kegelspel is de gsm, die standaard zal uitgroeien tot een volwaardige web-zak-pc, synchroon en online verbonden. De jeugd (zeker 14+) zal er mogelijk niet warm voor lopen om de controle over die zak-pc over te dragen aan de leerkracht.

negeren of aansluiten?
De toekomst wordt een onverwachte combinatie van het traditionele leerplatform met dergelijke trends & omgevingen. We staan dan voor de keuze: die nieuwe trends (incl. gsm) negeren (of zelfs proberen af te blokken) wegens onvolledige controle door de schooloverheid, of aansluiten bij die nieuwe ontwikkelingen (cf. concept "leerkracht is niet langer een allesweter maar een coach"). Hoe strakker het leerplatform, hoe stroever het zal samengaan met deze nieuwe ontwikkelingen, en hoe schraler (lees 'un-cool') het zal overkomen.

waar is de jeugd?
Missen we trouwens in deze discussie niet een beetje de stem van de direct betrokkenen? Mijn neefje van 13 (geen genie) is kort geleden begonnen aan zijn verhaaltjesblog - hij wilde een website bouwen, ik heb hem geadviseerd een blog te starten (en het webadres bezorgd), de rest heeft ie alleen klaargespeeld. Kunnen we misschien een paar clevere meisjes en jongens van de leerlingenraad hierbij betrekken? Zou een brainstormsessie aan een web-pc niet cool zijn? En welke van de tools voor controle vinden zij normaal, en welke griezelig?

conclusie
Succesvolle webomgevingen blijken stuk voor stuk consequent uitgedacht vanuit het standpunt van de gebruikerservaring. Laten we dus voor vernieuwing zoeken in de richting van de nieuwe web- en gsm-omgevingen, die aansluiten bij de leefwereld van de jeugd. De beste manier om dat te bereiken is hen te betrekken bij onze denkoefeningen. En laten we intussen de focus verleggen van administratieve controle naar content, en van kennisoverdracht naar netwerking over het web.


P.S.: omdat hiermee een nieuwe invalshoek wordt aangesneden binnen deze discussie, is naar goede forumetiquette een nieuwe topic gestart.

Referenties
- Tools2Team: http://www.aerypton.be/t2t_0-2-3/index.php
- blog van een 13-jarige: http://funverhaaltjes.web-log.nl/
- simulatie van een gsm als web-pc: http://www.operamini.com/demo/ (en typ bv. www.yahoo.com)
- demo persoonlijke leeromgeving: http://elgg.net/cursist373/dashboard/
- demo persoonlijke webtop (wordt dit semester uitgetest in de cursus internet-2, CVO): http://www.pageflakes.com/cursist373.ashx (logingegevens: mail robrecht_vh (at) yahoo.com)
- edublog robrecht: http://openwebschool.blogspot.com/