09 oktober 2006

Persoonlijke Leeromgeving (1)
Dit is natuurlijk maar een eerste verkenning, of liever, de tweede, zie vorige post.
Waar gaat het om? Voor wie van oneliners houdt:
"over 10 jaar evolueert het digitaal leerplatform naar een persoonlijke leeromgeving":
  • van docent-gecentreerd en -gestuurd naar student-gecentreerd en -gestuurd
  • van cursus-gestructureerd naar leerdoel-gestructureerd
  • van schoolserver-gelokaliseerd naar webgelokaliseerd
  • van vooraf vastgelegd naar dynamisch aangepast
  • ... en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Eye-opener voor mij was de presentatie van Scott Wilson, sorry voor de herhaling vanuit vorige post:

"...presentatie die Scott Wilson (verbonden aan het van het Britse CETIS) eind september 2006 in Utrecht gaf voor SURF:
(onderstaande presentatie staat op mijn slideshare account, je kan ze hier downloaden, 9 MB!)..."





Ik heb er de meest markante dias uitgehaald, "goedkope" schermfotos van genomen, met hieronder link + mijn commentaar (in voorbereiding...):
(afkortingen: VLE= Virtual Learning Environment, zeg maar leerplatformen; PLE= Personal Learning Environment)
utrecht01: Web 2.0= het web is niet langer een read-only giga-bib, maar vooral een read-write & sociale netwerkingsplek - voor achtergronden zie Tim O'Reilly en meer bepaald e-learning Stephen Downes
utrecht02: niet dat die hele alphabet soup voor mij evident is, eigenaardig dat gmail in de rechterkolom staat, enz... maar let vooral op de kolomtitels, e-learning 1.1 (leerplatforms & objects) evolueert naar 2.0 met items als portfolio (hopelijk binnenkort student-gestuurd!), SCORM (standaardisering van content) en ELGG, een pilootproject voor PLE, en rood omcirkeld ELF, het overzichtsproject waar Wilson zelf bij betrokken is)
utrecht03: duizelingwekkend, als je al die web 2.0 sites moet bezoeken...
utrecht04: de belangrijkste dia imho... de PLE staat centraal, via een navelstreng (de LDAP server) verbonden met CMS= content management system, voor ons goed begrip= het leerplatform; de PLE staat dus niet los van het platform, maar blijft ermee verbonden. Op een wolkje rechtsonder staat "Powerful permissions. This is a key!", m.a.w. binnen zijn/haar ELGG ruimte is de student baas (hey, dit gaat niet alleen over postuniversitairen, ik las in een blog (al vergeten) dat Mr. Berry in St. Ives School (UK) de lagere-schoolkinderen meester maakt over hun eigen blog!
utrecht05: voila, hier staat de hele problematiek: over 10 jaar komen studenten/cursisten niet meer bij ons als onbeschreven blad, ze komen bv een cursus volgen en hebben daarover al uitgebreid geblogd, ge-mede-wiki-d, enz. ga je dan zeggen: begin maar eens helemaal opnieuw in ons prachtig leerplatform?
utrecht06: Browser... in het oog houden, die Flock (een soort "social Firefox", heb nog maar net m'n teen in twater gestoken, foei). Plex= heel leuk, maar Java-gestuurd dus ik zie die niet goed als locatie-onafhankelijke aggregator optreden. iTunes= tja, omdat je daarmee podcasts kan beluisteren, een gimmick imho behalve natuurlijk voor studenten met lees- en zichtproblemen
utrecht07: Netvibes en Pageflakes: een interessant alternatief voor ELGG, want misschien is zelfs ELGG nog wat te schools
utrecht08: Pageflakes
utrecht09: Netvibes
utrecht10: GreaseMonkey...met deze tool zou je in Firefox een website actief kunnen wijzigen??!! Super tool natuurlijk, maar browser- (en dus PC!) afhankelijk, weer niet locatie-onafhankelijk?
utrecht11: zie utrecht05, laten we dus proberen onze leerplatforms "open te breken" naar externe omgevingen - via een leerpad in Dokeos of Moodle is dat "piece of cake", in de commerciƫle platforms moet dit ook mogelijk zijn.
utrecht12: diplomtisch gezegd, gooi de administratie uit je leeromgeving, links ernaar OK, maar een kapstok hoort in de gang, niet in het leslokaal.
utrecht13: bronvermelding en links
That's it for now, er ligt nog meer werk op deze desk!