20 maart 2007

Je moet al eens afgaan...

Net een navorming "internet 1 voor beginners" afgerond voor leerkrachten basisonderwijs (4 lessen van 2 uur bruto; totaal 6 urr). Ik ben een tikkeltje gedeprimeerd naar huis gegaan, dit was de inzet niet waard, noch van mij, noch van hen. Nu ja, navormingen voor collegas geven is geen evidente zaak:
  • leerkrachten behoren tot de ergste soort leerlingen (zo wordt gezegd)
  • leerkrachten die door hun directies worden geprest, hebben een extra reden om ... (juist)
  • leerkrachten die niet zelf de onderwerpen kunnen kiezen voor de navorming...

Hier even de cijfers op een rijtje (uit phpsurveyor):


Hoe groener, hoe positiever. Deelnemers waren het meest uitgesproken negatief over:
  • v105: *De cursusbeantwoordde geheel aan mijn verwachtingen.
  • v108: *De lescomputers waren voldoende up-to-date voor deze navorming.
v101 *Ik heb in deze cursus heel wat bijgeleerd.
v102 *De structuur van de les(sen) was erg overzichtelijk.
v103 *De lesgever hield voldoende rekening met de verschillen binnen de groep.
v104 *Er was voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen.
v105 *De cursus beantwoordde geheel aan mijn verwachtingen.
v106 *De leerinhoud werd enthousiast overgebracht.
v107 *De cursus was praktijkgericht.
v108 *De lescomputers waren voldoende up-to-date voor deze navorming.
v109 *Het lesmateriaal (cursus, kopieën, ...) was up-to-date.
v110 *De trainingswebsite was, na de eerste aarzelingen, erg gebruiksvriendelijk.
v196 *Mijn eindoordeel over de cursus is positief over de hele lijn.

Antwoordmogelijkheden:
  • Helemaal akkoord (donkergroen)
  • Akkoord (lichtgroen)
  • Geen mening (lichtgeeld)
  • Niet akkoord (lichtoranje)
  • Helemaal niet akkoord (rood)
Analyse:
  • de webcursus moet nog meer idiot proof en demo-gestuurd gemaakt worden
  • het geven van afzonderlijke korte papier-instructies is geen wondermiddel
  • cursussen voor beginners is niet mijn sterkste kant...