15 december 2006

Kerstevaluatie cursus internet 1 & 2
Vernieuwingen: pro's en cons
De internetcursus van het eerste semester 2006-2007 zit er zo goed als op. Er waren een heleboel vernieuwingen, goed bedoeld, sommige gelukt, andere roemloos verzopen. Een korte balans?
De cursus staat op een login-leerplatform, je hebt er dus als anonieme webbezoeker niets aan (mail me eventueel).




1. videos in de cursus
jumpcut movie:Welkom in de cursus Internet!Er is het welkomvideootje linksonder, stuntelig, maar een eerste proef, en dan is er de wekelijkse ster-video, meestal grappig, soms een doordenkertje...
meerwaarde: videos trekken de aandacht, maken het geheel luchtiger, cursisten gaan met plezier de cursus openen, want er wacht een leuk videootje...

2. wekelijks een nieuw 'hoofdartikeltje'


Elke week wordt het artikeltje links van de video vernieuwd, telkens met een link naar een webmagazine...

meerwaarde: actualiteit, en cursisten naar webmagazines trekken...


3. de wikicursus, ruggengraat van de hele webcursus

Deze wikicursus is extern ondergebracht in wikiformaat (het pakket heet dokuwiki, meer over deze specifieke wikitoepassing op deze cursuspagina). Deze wiki wordt naadloos geïntegreerd in ons leerplatform van het open source 'merk' Dokeos.
meerwaarde: wiki betekent ook dat de cursus 'on the fly' (dus zelfs tijdens de les) meteen online kan aangepast worden (is ook al een paar keer gebeurd!). De wiki was ook bedoeld om met collegas-leraren samen te werken, maar dat is op een sisser uitgelopen (geen belangstelling).

4. evaluatie en aanwezigheden online
In de cursus is een extern rekenblad geïntegreerd vanuit editgrid.com: , waarin de cursisten niet alleen hun scores (permanente evaluatie!), maar ook de aanwezigheidslijst kunnen opvolgen. Dit rekenblad is wachtwoord-beveiligd (wordt in de les meegedeeld).

meerwaarde: cursisten zien niet alleen online, maar ook praktisch in realtime hun scores, correcties worden meteen tijdens de les ingebracht. Ook de frustratie van cursisten die edu-verlof vragen, en pas op het eind van de rit (semestereinde) moeten vaststellen dat ze in les-X afwezig stonden genoteerd, is nu verleden tijd: ze kunnen meteen ingrijpen en zich gaan verantwoorden.



5. Inleiding tot portfolios (cursus internet 1)


Eerste aanzet naar portfolios is gegeven. Of dit nieuwe concept veel zoden aan de dijk zal zetten, is nog de vraag. Beschouw het als een beginnetje, zou wikipedia zeggen... Elk portfolio is wachtwoord-beveiligd, wachtwoord enkel bekend aan cursist en leerkracht. Ook de portfolios staan bij editgrid.com.

De eerste reacties van de cursisten zijn afwachtend, niet negatief. Slechts een paar enkelingen zijn, denk ik, van plan er ook iets mee te doen. Toch doet het portfolio iedereen nadenken, wat vooral moet bezinken, en daar gaat het om: "ik wordt verantwoordelijk voor mijn eigen opleiding"...




6. Flauw beestje: weblinks (internet 2)
Nog in de kinderschoenen: weblinks van de cursus bij de hippe nieuwe sites als del.icio.us, newsgator, technorati en flickr...



meerwaarde: cursisten zouden hier een kant-en-klaar vliegend tapijt moeten in vinden naar de hippe hoekjes han het heb...


7. Cursisten bloggen (enkel internet 2)
De eerste blogs komen langzaam van de grond. Elders worden blogs al aan een razend tempo gebruikt, hier gaat het niet verder dan wat gestuntel, voorlopig... Maar potentieel heeft het, dat merk je!

Wie tegen bloggen is, heeft het meestal zelf niet serieus geprobeerd...

meerwaarde: cursisten ervaren voor het eerst dat ze zelf op het web kunnen praten, presenteren, aanwezig zijn. Ze zijn het totaal niet gewend, ze plakken plompverloren een hyperlink, maar bedoelen eigenlijk "wow, heerlijke site gevonden". Geef het tijd, denk ik, en geef het 'purpose' - dat ontbrak tot nu toe wel.


Zeker te vervolgen, die blogs! Bekijk deze eerste aanzetjes:


8. Eindevaluatie Internet 1
  • positief: cursisten hebben heel wat bijgeleerd
  • negatief: was voor enkelen te zwaar
9. Eindevaluatie Internet 2
  • niets van gekomen: podcasts bv., video (beetje gedaan), grondiger zoeken op het web, bittorrent, linux live, enz.
    cursisten: er steekt teveel in de cursus: genoeg stof voor een heel jaar

  • mislukt: e-office (office-documenten op web maken)
    cursisten: we zien er het nut niet van in, wat kunnen wij daar nu mee doen?

  • blogs: veel te lapidair, veel te kort, veel te weinig 'vlees'
    leerkracht: er is bij blog-redactie meer steun nodig, leerkracht moet meer basismateriaal aanreiken en lijn(tjes) uitzetten
  • positief: toch de blogs, en de kennismaking met wikis

10. Plannen voor de toekomst

  • cursisten vormen in de cursus slechts een zeer tijdelijke groep: we kunnen dus beter van de 15 cursuslessen gebruik maken om hen aansluiting te laten vinden bij hun 'community on the web', en dan is er geen bezwaar tegen 'individueel opsplitsen' van projecten - zij werken dan 'in groep', maar die groep bevindt zich op het web, niet in het cursuslokaal >>> web community building tools uitwerken
  • cursustechnieken: cursisten kunnen stukken uit de cursus met copy/paste in hun (wiki of) blog overnemen, en hebben zo een stevige basis om van daaruit hun eigen webcursus uit te bouwen
  • leer cursisten (en jezelf!) werken een webtop (netvibes? elgg?)
  • hou het zo luchtig en geanimeerd mogelijk...
  • niet negeren: enkele basics (email, browser, beveiliging), zie evaluatie onderdelen hieronder!
De rest is voor een volgend leven...




Cursistenevaluatie Internet 1
De bevraging werd gehouden met phpsurveyor.



En dan de vragen natuurlijk:
  • v101 Ik heb in deze cursus heel wat bijgeleerd.
  • v102 De structuur van de les(sen) was erg overzichtelijk.
  • v103 De lesgever hield voldoende rekening met de verschillen binnen de groep.
  • v104 Er was voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen.
  • v105 De cursus beantwoordde geheel aan mijn verwachtingen.
  • v106 De leerinhoud werd enthousiast overgebracht.
  • v107 Het lesmateriaal (cursus, kopieën, ...) was up-to-date.
  • v108 De cursus was praktijkgericht.
  • v109 Mijn eindoordeel over de cursus is positief over de hele lijn.
  • v110 Slechts EEN onderwerp per les is een goede keuze om de cursus echt uit te diepen. Meerdere onderwerpen per les behandelen maakt het geheel onoverzichtelijk en oppervlakkig.
  • v111 Het leerplatform was, na de eerste aarzelingen, erg gebruiksvriendelijk.
  • v197 Je opmerkingen, suggesties...
  • v198 Je (voor)naam kan je hier invullen, MAAR DAT HOEFT ECHT NIET.


Cursistenevaluatie Internet 2


En dan de vragen:
  • v101 Ik heb in deze cursus heel wat bijgeleerd.
  • v102 De structuur van de les(sen) was erg overzichtelijk.
  • v103 De lesgever hield voldoende rekening met de verschillen binnen de groep.
  • v104 Er was voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen.
  • v105 De cursus beantwoordde geheel aan mijn verwachtingen.
  • v106 De leerinhoud werd enthousiast overgebracht.
  • v107 Het lesmateriaal (cursus, kopieën, ...) was up-to-date.
  • v108 De cursus was praktijkgericht.
  • v109 Mijn eindoordeel over de cursus is positief over de hele lijn.
  • v110 Slechts EEN onderwerp per les is een goede keuze om de cursus echt uit te diepen. Meerdere onderwerpen per les behandelen maakt het geheel onoverzichtelijk en oppervlakkig.
  • v197 Je opmerkingen, suggesties...
  • v198 Je (voor)naam kan je hier invullen, MAAR DAT HOEFT ECHT NIET.
Evaluatie onderdelen Internet 2





1= Belangrijk, 5= onbelangrijk.
De onderdelen:
  • 1 Browser (bv Firefox) opnieuw bekeken
  • 2 Blogs
  • 3 Wiki
  • 4 E-mailconfiguratie & beheer
  • 5 Skype en VOIP
  • 6 Social bookmarking (del.icio.us,...), RSS
  • 7 Fotoalbums op het web
  • 8 Videoalbums op het web
  • 9 Beveiliging
  • 10 Live linux (Ubuntu)



10 december 2006

Vrijheid, freedom, censuur, censorship




Het Internet controleren, aan banden leggen, vrijheid beknotten, sites afschermen, internetfilters, enz. Maar ook het omgekeerde: Creative Commons, Freedom of Information, enz.
Er zijn al hectoliters artikels over gepubliceerd, hier enkel voor eigen gebruik de belangrijkste trefwoorden: