14 oktober 2006


Welcome to Google for Educators


Edublog Dangerously Irrelevant wijst op deze nieuwe Google for educators...
Het zoveelste "aggregator" initiatief? Ze komen er steeds talrijker aan, de webservices die meerdere diensten willen integreren, de Heilige Graal van de web-desktop van het komend decennium. Het portal-concept, maar dan nu als read-write desktop.

Ik sta een beetje sceptisch tegenover Google, de Microsoft van het web 1.0, voor mij wat té mastodont om echt vernieuwend te kunnen blijven. Google video bv. is geen partij voor een Youtube (op zijn beurt alweer een baby-mastodont), Google spreadsheets... niet slecht maar ik verkies editgrid, Google Books... tja, oudbakken Angelsaksische literatuur (?), enz. Het is alsof Google elk succesverhaal op het web wil ofwel opkopen, ofwel nog eens dunnetjes overdoen.

Kortom: een "aggregator" kan niet komen van één van de merkgiganten (Yahoo, Google, Microsoft, whoever...), omdat imho:
  • een aggregator moet gebruikersgestuurd zijn
  • meteen aansluiting geven op web-netwerken
Initiatieven die in die richting gaan, zijn mogelijk dingen zoals PeopleAggregator, Elgg, Yurls...

13 oktober 2006

Wikis lopen wel eens wat mis...

Dat was wel ff een misrekening, die wikis in de les.
Het was nochtans goed voorbereid begonnen: de cursuspagina verwees naar de terechte toppers wikispaces en pbwiki
en toch...

Er is kennelijk een groot verschil tussen gewone lesvoorbereiding en wiki-voorbereiding, precies omdat wikis zo'n groepswerk zijn. Fouten gemaakt:
  • bij wikispaces ze allemaal laten het gemeenschappelijke wachtwoord gebruiken, zonder eigen login - ja natuurlijk loopt de page history dan in het honderd, omdat de 'wijzigingen' dan allemaal met diezelfde gebruikersnaam geregistreerd staan (dus: ofwel allemaal met 1 wachtwoord, maar zwijg dan over page history, ofwel zorgen dat de individuele logins OK zijn)
  • bij pbwiki was ik in de demo toch wel kwijt hoe je een foto invoegt - daar stond ik dan... (dus: pbwiki is nog veel minder WYSIWYG dan wikispaces)
Blijkbaar zijn wikis op het eerste gezicht toch wat complexer en minder populair dan blogs...
De eigenheid van wikis geprobeerd te laten aanvoelen via een gemeenschappelijk verhaaltje, dat iedere cursist zelf zou aanvullen en sturen (telkens per 3, met open Kladblok schrijven, en 1 van de 3 publiceert telkens...) dat liep eigenlijk nog wel goed, beslist voor herhaling vatbaar!

10 oktober 2006

PeopleAggregator

Via planet nieuws gehoord over peopleaggregator
da's er eentje om eens uit te checken (wordt vervolgd)...
Als de Black-Vos de Board-passie preekt...


Een beetje belegen (april 2006), deze post van Willem van V. , ik krijg 'm net van Google alerts, waar ik pas op geabonneerd ben, een droevig citaat:

(...)
Facilitate Social Networking: e-Learning 2.0 is about enabling a social experience that recognizes the course is but one social-organizational group in a broader education environment. To help foster academically oriented relationships outside of the class environment, Blackboard announces plans to connect students and faculty across disciplines and across institutions through a new Scholar.com Web service. Scholar.com will provide users with the opportunity to communicate and collaborate with other experts in and outside of their discipline and fields of interest.
(...) (vet van mij)


Help, dat is het nu precies niet! Als social networking ergens over gaat, dan draait het vast en zeker om het recht om ZELF je sociale netwerken te kiezen, en niet opnieuw te worden ingesloten in een comerciële nepservice. En als er dan (bv voor jongere leerlingen) toch toezicht is vereist, dan moet dat maar van de leerkracht komen, niet van Blackboard...

PS: scholar.com is still under construction... houen zo!

09 oktober 2006

De beste edublogs

Mijn selectie:

De lijst van Coolcatteacher:
Moodle, dan toch maar???

Via via uitgekomen op het blog van Wesley Fryer over: gebruik je nu als web 2.0 teacher liever wiki, blog of een leeromgeving? Hij pleit resoluut voor Moodle, omdat die in de laatste versie de 3 tools uitstekend zou combineren. Maar volgens mij is het maar een kwestie van tijd voor Dokeos hetzelfde doet, of toch niet??

Fryer:
By using the latest release of Moodle, a teacher doesn't have to decide between "blog or wiki." Students can explore these tools alongside their teacher and discover via their own experiences what the relative benefits and drawbacks are to each tool.
Skype in de klas?
Dank je wel, Coolcatteacher, voor deze handleiding voor leerkrachten die Skype willen gaan gebruiken in de klas:
"...demonstrates how to set up skype for classroom use and how she is using skype to podcast and teach her students." (video bij google)
Het is wel ff wennen aan dat Amerikaans Engels, maar het pittige is vooral de tips die zij geeft aan collegas-leerkrachten over de dos en donts van een Skype-gebruik in de les.
Persoonlijke Leeromgeving (1)
Dit is natuurlijk maar een eerste verkenning, of liever, de tweede, zie vorige post.
Waar gaat het om? Voor wie van oneliners houdt:
"over 10 jaar evolueert het digitaal leerplatform naar een persoonlijke leeromgeving":
  • van docent-gecentreerd en -gestuurd naar student-gecentreerd en -gestuurd
  • van cursus-gestructureerd naar leerdoel-gestructureerd
  • van schoolserver-gelokaliseerd naar webgelokaliseerd
  • van vooraf vastgelegd naar dynamisch aangepast
  • ... en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Eye-opener voor mij was de presentatie van Scott Wilson, sorry voor de herhaling vanuit vorige post:

"...presentatie die Scott Wilson (verbonden aan het van het Britse CETIS) eind september 2006 in Utrecht gaf voor SURF:
(onderstaande presentatie staat op mijn slideshare account, je kan ze hier downloaden, 9 MB!)..."





Ik heb er de meest markante dias uitgehaald, "goedkope" schermfotos van genomen, met hieronder link + mijn commentaar (in voorbereiding...):
(afkortingen: VLE= Virtual Learning Environment, zeg maar leerplatformen; PLE= Personal Learning Environment)
utrecht01: Web 2.0= het web is niet langer een read-only giga-bib, maar vooral een read-write & sociale netwerkingsplek - voor achtergronden zie Tim O'Reilly en meer bepaald e-learning Stephen Downes
utrecht02: niet dat die hele alphabet soup voor mij evident is, eigenaardig dat gmail in de rechterkolom staat, enz... maar let vooral op de kolomtitels, e-learning 1.1 (leerplatforms & objects) evolueert naar 2.0 met items als portfolio (hopelijk binnenkort student-gestuurd!), SCORM (standaardisering van content) en ELGG, een pilootproject voor PLE, en rood omcirkeld ELF, het overzichtsproject waar Wilson zelf bij betrokken is)
utrecht03: duizelingwekkend, als je al die web 2.0 sites moet bezoeken...
utrecht04: de belangrijkste dia imho... de PLE staat centraal, via een navelstreng (de LDAP server) verbonden met CMS= content management system, voor ons goed begrip= het leerplatform; de PLE staat dus niet los van het platform, maar blijft ermee verbonden. Op een wolkje rechtsonder staat "Powerful permissions. This is a key!", m.a.w. binnen zijn/haar ELGG ruimte is de student baas (hey, dit gaat niet alleen over postuniversitairen, ik las in een blog (al vergeten) dat Mr. Berry in St. Ives School (UK) de lagere-schoolkinderen meester maakt over hun eigen blog!
utrecht05: voila, hier staat de hele problematiek: over 10 jaar komen studenten/cursisten niet meer bij ons als onbeschreven blad, ze komen bv een cursus volgen en hebben daarover al uitgebreid geblogd, ge-mede-wiki-d, enz. ga je dan zeggen: begin maar eens helemaal opnieuw in ons prachtig leerplatform?
utrecht06: Browser... in het oog houden, die Flock (een soort "social Firefox", heb nog maar net m'n teen in twater gestoken, foei). Plex= heel leuk, maar Java-gestuurd dus ik zie die niet goed als locatie-onafhankelijke aggregator optreden. iTunes= tja, omdat je daarmee podcasts kan beluisteren, een gimmick imho behalve natuurlijk voor studenten met lees- en zichtproblemen
utrecht07: Netvibes en Pageflakes: een interessant alternatief voor ELGG, want misschien is zelfs ELGG nog wat te schools
utrecht08: Pageflakes
utrecht09: Netvibes
utrecht10: GreaseMonkey...met deze tool zou je in Firefox een website actief kunnen wijzigen??!! Super tool natuurlijk, maar browser- (en dus PC!) afhankelijk, weer niet locatie-onafhankelijk?
utrecht11: zie utrecht05, laten we dus proberen onze leerplatforms "open te breken" naar externe omgevingen - via een leerpad in Dokeos of Moodle is dat "piece of cake", in de commerciële platforms moet dit ook mogelijk zijn.
utrecht12: diplomtisch gezegd, gooi de administratie uit je leeromgeving, links ernaar OK, maar een kapstok hoort in de gang, niet in het leslokaal.
utrecht13: bronvermelding en links
That's it for now, er ligt nog meer werk op deze desk!

08 oktober 2006

Dokeos of Fronter?


Dokeos als pionier (2005)
Begin 2005 werd in het volwassenenonderwijs van onze Scholengroep het leerplatform Dokeos geïntroduceerd. Eigenlijk het initiatief van 1 persoon (uw dienaar), die voor Dokeos koos na enig natte-vingerwerk, en omdat de website van Dokeos toen (en nog) een leuke zandbak-ruimte heeft met zijn Campus. Andere open source alternatieven die werden bekeken, maar niet gekozen:
  • Claroline (de "moeder" van Dokeos) leek een project dat vegeteerde en weinig nieuws bracht
  • Moodle: veelbelovend, en uitgebreider dan Dokeos, maar meteen ook complexer
  • Ilias: toen nogal summier (intussen wel 'behoorlijk' pakket)
Na wat proefdraaien met enkele cursussen, werd het leerplatform "ontdekt" door de Scholengroep, en december 2005 ingevoerd op het niveau van de Scholengroep.


Dokeos krijgt plots een onvoldoende (september 2006)
En dan, op 27/9 krijg ik bericht dat op 29/9 een beslissende demo & bespreking doorgaat met het nieuwe leerplatform Fronter. Aan Dokeos wordt verweten:

(begin citaat ICT dept):
Struikelblokken Dokeos:

- niet mogelijk persoonlijke boodschap in de agenda van een leerling te schrijven
- geen overkoepelend profiel voor DIR en ALDI
- geen aparte login met leesrecht voor ouders mogelijk

Voordelen Fronter:

- mogelijkheid om persoonlijke berichten in een agenda te schrijven
- overkoepelende profielen zoals DIR en ALDI mogelijk
- gebruiksvriendelijker
- meerdere cursusbeheerders mogelijk (vb. tijdens vervanging)
- mogelijk om eindtermen aan de cursus en/of toetsen te koppelen
- leerkrachten kunnen materiaal uitwissen via een “content bank” (= community SmartSchool)
- beter scoreoverzicht per leerling (gemaakte opdrachten/toetsen, gehaalde eindtermen…)
- extra uitbreiding voor plagiaat-controle mogelijk
- leesrecht ouder (? Werkte niet in demo, en dit zal de kostprijs ook aardig de hoogte in duwen)

Nadelen Fronter:

- kostprijs ???
- paswoord kan niet automatisch via e-mail opgevraagd worden!
- weergave van de uren kan niet aangepast worden
- ouders moeten één per één manueel aan een leerling gekoppeld worden
- het beheer scherm werkt enkel binnen Internet Explorer
- we kunnen geen “data-base dump” verkrijgen. Gegevens worden op het einde van het schooljaar enkel in HTML formaat aangeleverd

(einde citaat ICT dept)
Toen ik dit hoorde, heb ik wel even moeten slikken. Je werkt 2 jaar aan een bepaald project, je verdedigt open source-oplossingen vanwege het prijselement, de bewerkbaarheid, en de maatschappelijke dimensie..., en dat wordt op 3 dagen afgevoerd zonder enige communicatie. Want, laten we wel wezen, een aantal "bezwaren" hierboven zijn ofwel ongefundeerd (wegens wel mogelijk in Dokeos), of zouden vrij gemakkelijk in Dokeos kunnen opgevangen worden, eventueel met medewerking van een externe softwarefirma zoals dokeos.com/support.

Waar men naartoe wil
Maar het heeft geen zin "a losing battle" te strijden rond een aantal functionaliteiten van leerplatforms. Als we kijken naar de zgn. "ontbrekende" functies in Dokeos, dan blijken die praktisch alle te maken te hebben met controle, toezicht en administratie.
Nu is dat niet meteen de sterkste zijde van Dokeos, omdat deze omgeving ontstaan is in het Hoger Onderwijs (UCL), waar de leerondersteuning belangrijker was dan het schrijven van nota's in de agenda, en men vooral voor de docenten een laagdrempelig platform wilde. Het is ook omwille van de relatief zwakke administratiepoot dat Dokeos door ontwikkelaars van Smartschool smalend de "dinky toy" van de digitale leeromgevingen wordt genoemd. De Gentse professoren biotechnologie en geneeskunde die het Dokeos-platform Minerva gebruiken, zullen dit wel een lichtjes verwaande uitspraak vinden, maar dat laten we dus voor rekening van de Smartschool-mensen.
Wat er ook van zij, in omgevingen als Smartschool en Fronter zijn de aspecten controle, toezicht, inzagerecht, ingrijpen in leerlingenagenda, aanwezigheden, leerlingenvolgsystemen, kortom leerlingenadministratie, prominent aanwezig. Deze systemen vormen, zoals Ron Kamping van Fronter in zijn demo heel duidelijk maakte, een digitale versie van het schoolgebouw, met alles erop en eraan, inclusief secretariaat en directiekantoren.

De prijs speelt geen rol
Een ander element dat mij opviel in de discussie, is het feit dat de prijs eigenlijk geen doorslaggevende rol speelt in de overwegingen. Precieze prijzen hangen natuurlijk van de onderhandelingen af, ik dacht aan ca. 2 euro per leerling voor Smartschool, en 3 euro per leerling voor Fronter. Dokeos is gratis, alleen de hostingkosten tellen (momenteel ca. 200 euro per jaar voor de hele scholengroep).

Geef aan de keizer...
In het project waar het nieuwe platform Fronter wordt ingeschakeld (namelijk 1 pilootschool), heeft het invoeren van een administratief getint leerplatform wel degelijk zin, en is het momenteel waarschijnlijk zelfs de beste keuze. Het vroeger gebruikte Dokeos was eerder een vrije en open omgeving, waar leerkrachten een grote autonomie genoten, en weinig administratieve besognes hadden. Ideaal dus voor een school waar geen verplichting wordt opgelegd, en voorlopig alleen enkele pionier-leerkrachten het gebruiken. In dat geval ga je als school geen duur pakket kopen, wegens onder-gebruik, en administratie wordt niet gevoerd via het platform. Hetzelfde gelst, mutatis mutandis, voor het volwassenenonderwijs, waar a propos voorlopig is besloten bij Dokeos te blijven (al rijzen ook daar bedenkingen, maar dat is een andere post waard).
Zodra je echter, zoals in de pilootschool het geval is, alle leerkrachten van een graad gaat verplichten het platform te gebruiken, komt de administratie al gauw om de hoek kijken. En aangezien prijs toch geen rol speelt, blijven er dan dri e contenders over, in deze volgorde:
  1. Fronter
  2. Smartschool
  3. WISA
Fronter is op dit ogenblik de front runner, enkele schermfoto's: fronter01, fronter02, fronter03.
Smartschool was vorig jaar de favoriet, en is "van bij ons" (be), WISA heeft nog geen leerplatform, maar zou dit gaan ontwikkelen, en WISA verzorgt op dit ogenblik de leerlingenadministratie van de scholengroep, een pluspunt dus voor de koppeling van de leerlingenadministratie.

Wordt dit geen keurslijf, met al die administratie...?
Ja en nee. Het administratief gedeelte van Fronter of Smartschool is te vergelijken met het invullen/beheren van je papieren schooladministratie, misschien vind je het zelfs gemakkelijker of aangenamer...

Begraaf je niet in een leerplatform!
Er zijn goede redenen om zo weinig mogelijk materiaal in een leerplatform te "begraven". Om te beginnen weet je nooit wanneer en of men eventueel nogmaals zal overschakelen naar een andere omgeving. Wat het pedagogisch gedeelte betreft, zou ik dus de volgende richting willen adviseren:
  • begraaf zo weinig mogelijk lesmateriaal in het leerplatform, of dat nu Fronter, Smartschool of zelfs Dokeos is. Als voorbeeld zou ik mijn cursus internet kunnen geven, waarvan de "body" eigenlijk extern is opgeslagen in een webformaat (wiki), en binnen de cursus alleen wordt "opgeroepen". In mijn cursus Internet op het leerplatform staan dan eigenlijk alleen wat administratieve data, wat groeps-oefendocumenten en enkele vaste documenten.
  • ook oefeningen kan je beter zoveel mogelijk extern opslaan (bv. Hot Potatoes), tenzij die voor een officiële test moeten dienen
  • lesmateriaal en oefeningen zoveel mogelijk in webformaten opslaan (dus minder doc, ppt, xls, en meer html, jpg, gif,...), op die manier bereid je jezelf ook al beter voor op de toekomstige SCORM-standaarden voor lesmateriaal
En de toekomst?
Maar belangrijker is dat de toekomst van online-gestuurd leren op zijn zachtst gezegd niet helemaal samenvalt met de structuur en het basisconcept van de huidige leerplatforms (inculsief Dokeos). Kort gezegd komt het hierop neer:
  • in de huidige leerplatforms is alles hiërarchisch gestructureerd rond de leerkracht en de school
  • in de toekomstige leeromgeving zal het leerlinggestuurd leerproces centraler staan.
Nu hoeven de scholen de controle over hun digitale leeromgeving niet af te staan. Het komt er wel op aan in de toekomst een link te leggen vanuit het schools leerplatform naar eigen leeromgevingen van de leerling, op het web (dat die leeromgevingen grotendeels webgestuurd zullen zijn, lijdt voor mij geen twijfel). Ik denk dan aan innoverende omgevingen die vrij "hot" zijn op het web zoals elgg en classblogmeister, maar ook "gewone" web-desktops zoals famster, netvibes, pageflakes. Wat karikaturaal zou je je het dagscenario als volgt kunnen voorstellen: de leerling komt s morgens het schoolplatform binnen, tekent zijn aanwezigheid aan, bekijkt agenda... en "springt" dan naar zijn/haar persoonlijke leeromgeving voor het eigenlijke werk (zover zijn we natuurlijk nog niet, maar een blik op de toekomst is altijd meegenomen, vooral om de huidige situatie correct in te schatten).
Wie de moeite wil doen de pioniers van het Britse CETIS te bekijken, kan eens deze presentatie volgen die Scott Wilson eind september 2006 in Utrecht gaf voor SURF:
(onderstaande presentatie staat op mijn slideshare account, je kan ze hier downloaden, 9 MB!)
N.B. VLE in de presentatie= Virtual Learning Environment (wij spreken over digitale leeromgeving)